In elke stad worden er preventieve huisbezoeken gedaan bij bewoners van minimaal 75 jaar. Zo krijgen welzijnsorganisaties elke maand adressen van de gemeente om erachter te komen hoe het gaat bij de bewoners die 75 jaar zijn geworden. Bij Dynamo worden deze huisbezoeken één keer per maand gedaan door zowel werknemers als vrijwilligers.
Opbouwwerker Noëlle coördineert de huisbezoeken op IJburg. Ze bereidt de huisbezoeken voor, meldt de ouderen dat er iemand langskomt, doet mee aan de huisbezoeken en verzorgt de administratie. “Samen met mijn collega Elise doe ik de preventieve huisbezoeken, maar ook collega’s en vrijwilligers kunnen zich hiervoor aanmelden.” vertelt Noëlle.
Wat ik doe
Noëlle is sinds maart 2023 werkzaam als opbouwwerker bij Dynamo en sinds maart dit jaar heeft ze de preventieve huisbezoeken op IJburg overgenomen van haar collega. Noëlle zegt hierover: “De preventieve huisbezoeken zijn voor mij een nieuwe taak. Het is een mooie aansluiting op het coördineren van een buurtkamer op Zeeburgereiland, waar een woontoren boven is met bewoners van 55+. Naast deze twee taken houd ik mij ook bezig met Welzijn op Recept en taal op IJburg.”
Gericht op de ‘echte’ mens
Voordat Noëlle ons team op IJburg kwam versterken, werkte ze in de profit sector. Ze zegt: “Daar waar het minder om mensen gaat, maar meer om geld verdienen. Wat mij toch minder past, omdat ik het fijn vind om de ‘echte’ mens te kunnen zien en zo verder vooruit te kijken.” Noëlle vindt dat de preventieve huisbezoeken hier goed bij aansluiten. “Je komt bij de mensen aan de deur of binnen en zo heb je een gesprek met die persoon. Samen kijk je wat men nu nodig heeft of in de toekomst, dan laat je alvast informatie voor ze achter. Voor mij is dit ook een fijne manier om mensen te zien en even te spreken. Misschien is dit ook wel een goede ingang voor de bewoners om toch de stap te maken naar Dynamo.”
Doel van een huisbezoek
Tijdens een huisbezoek wordt informatie verstrekt over wat het Buurtteam en Dynamo voor de bewoners kunnen betekenen. Of waar de bewoners voor specifieke hulp anders terecht kunnen. Noëlle: “We vragen of de bewoners lichamelijk in orde zijn of dat ze hulp nodig hebben met bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes. De bewoners kunnen ook hulp nodig hebben om dingen te regelen, zoals geldzaken. In beide situaties kan er verwezen worden naar het Buurtteam.”
Ze vervolgt: “Ook vragen we of de bewoners met mensen afspreken of dat ze iemand kunnen bellen wanner ze willen praten of als er een probleem is. Soms hebben de ouderen behoefte aan (meer) sociaal contact, beweging of creatief bezig zijn. In deze situatie worden de ouderen gewezen op activiteiten bij een Dynamolocatie in de buurt.”
Tot slot: “Voor de ouderen die fit zijn en graag nog iets willen doen of betekenen voor anderen is vrijwilligerswerk wellicht geschikt. Kortom, we willen heel open het gesprek aangaan om buurtbewoners te helpen wanneer dit nodig is. Na een huisbezoek zijn ze in ieder geval goed op de hoogte van de mogelijkheden in de buurt.”
Goede voorbereiding
Het is belangrijk om een huisbezoek voor te bereiden. Noëlle legt uit: “Je wil buurtbewoners informeren en kijken waarbij je kan helpen in plaats van tegen je in het harnas jagen omdat de bewoners het gevoel krijgen dat ze van alles moeten. Er wordt heel verschillend op de huisbezoeken gereageerd en zowel de fysieke als de mentale situatie verschilt natuurlijk op die leeftijd.”
Ze vertelt verder: “Door middel van brieven kondigen wij ons een dag van tevoren aan bij de mensen waar we langs gaan. We willen het liefste niet dat mensen er van te voren te veel over in gaan zitten, te veel nadenken over wat ze moeten zeggen en zich vooraf al zorgen gaan maken. Of dat ze al andere afspraken hebben en deze hier speciaal voor gaan verzetten. Juist het aanbellen en dat de persoon misschien niet thuis is of nog geen behoefte heeft en dit ook durft te zeggen, maakt het heel menselijk.”
Er worden ook speciale pakketten gemaakt met meer informatie om aan de bewoners te geven. In ieder pakket zit een Buurtteam boekje, het Dynamoprogramma van desbetreffende wijk, de samenvatting over wat is uitgelegd en niet te vergeten een heerlijke chocoladereep als bedankje voor hun tijd. Vervolgens worden er op de dag dat de huisbezoeken plaatsvinden groepjes gemaakt van twee die samen langs een aantal adressen gaan.
Administratie
Een ander belangrijk element van de huisbezoeken is de administratie. Noëlle legt uit: “De administratie begint met weten wat de reacties van de mensen zijn en kijken of hier nog punten liggen waar wij verder wat mee moeten doen. Wanneer een bewoner bijvoorbeeld heeft aangegeven vrijwilliger te willen worden, nemen wij contact op met de opbouwwerker van die wijk. Is er iets met het huis, dan leggen we contact met de coöperatie of stichting !woon. Het kan ook zijn dat de persoon nu de weg richting het Buurtteam weet en wij na een inloopmoment in de wijk even nabellen of het gelukt is.”
Ervaring
Noëlle sluit af: “Mijn ervaring met de preventieve huisbezoeken is heel positief. Ik denk dat het hierbij belangrijk is, dat de waarde van de persoon voorop staat. Als mensen je binnenlaten hoor je vaak heel veel, omdat mensen het fijn vinden om een gesprekje te hebben en ook even te kunnen horen wat er mogelijk is in de wijk. De mensen zijn altijd enthousiast als wij komen al is het voor de toekomst.”
Op zoek naar een betaalde baan, stageplek of vrijwilligerswerk? Bekijk ons aanbod!
Lees meer Even voorstellen verhalen van medewerkers, vrijwilligers en samenwerkingspartners van Dynamo over wat zij doen en raak geïnspireerd.